Programul doctoral

Rapoartele de cercetare ştiinţifică trebuie să asigure, prin conţinutul lor, îndeplinirea rolului de a crea cunoştinţele, competenţele şi abilităţile de specialitate care îi conferă doctorandului capacitatea de:

(1) a înţelege sistematic şi comprehensiv domeniul şi tema de cercetare;

(2) a fi la curent cu stadiul cunoaşterii în domeniul şi tema respectivă;

(3) a folosi metodele de cercetare avansate din domeniu;

(4) a analiza critic şi a sintetiza idei noi şi complexe;

(5) a da noi interpretări şi dezvoltări ale ideilor şi abordărilor existente;

(6) a anticipa şi rezolva probleme complexe;

(7) a propune soluţii inovatoare şi creative, fundamentate ştiinţific;

(8) a contribui la progresul cunoaşterii prin cercetare originală cu impact naţional sau internaţional, demonstrată prin publicaţii ştiinţifice;

(9) a contribui la promovarea dezvoltării economice, sociale şi culturale în contextul unei societăţi bazate pe cunoaştere.

Structura unui raport de cercetare ştiinţifică prezintă, de regulă, următoarele componente:

  • introducere;
  • conţinut;
  • concluzii şi direcţii de cercetare viitoare;
  • bibliografie;
  • anexe.

Introducerea are rolul de a contura caracteristicile generale ale raportului de cercetare, prin referire la: actualitatea temei de cercetare; principalele contribuţii teoretice şi practice (după caz); structura succintă a lucrării.

Conţinutul raportului de cercetare va fi structurat în raport cu obiectivele cercetării, responsabilitatea acestuia fiind în sarcina doctorandului şi conducătorului de doctorat. Conţinutul raportului de cercetare trebuie să fie adecvat din punct de vedere ştiinţific şi să se distingă prin: nivel de informare şi limbaj de exprimare, relevanţa şi actualitatea publicaţiilor; contribuţii personale, critic-analitice, bazate pe analiza stadiului actual al cunoaşterii şi comparate cu cele mai recente realizări citate în fluxul principal de publicaţii; originalitatea contribuţiilor personale şi impactul acestora asupra domeniului studiat.

Concluziile şi direcţiile viitoare de cercetare trebuie să facă referire la gradul de susţinere a contribuţiilor din raport şi generarea de valoare adăugată.

Bibliografia trebuie să fie actuală şi relevantă pentru aria de cercetare a raportului realizat. Relevanţa referinţelor bibliografice rezultă din nivelul fluxului principal de publicaţii (reviste cotate ISI/indexate BDI/recunoscute CNCSIS, cărţi şi volume de referinţă, alte materiale de studiu). Doctorandul trebuie să demonstreze un echilibru între titlurile din literatura română şi cea străină în documentarea bibliografică.

Anexele reprezintă un element opţional, dependent de conţinutul raportului de cercetare ştiinţifică, prin care se dezvoltă sau se susţin anumite idei, de regulă prin date cifrice.

Raportul de cercetare trebuie redactat pe format A4, la un rând şi jumătate, cu caractere TNR (diacritice), aliniat justify. Marginile utilizate: sus 2,54 cm; jos 2,54 cm; stânga 2,54 cm; dreapta 2,54 cm; gutter position: Left; Header: 1,25 cm; Footer: 1,25 cm. Nu se vor utiliza efecte vizuale, de natură grafică. Paginile vor fi numerotate continuu, începând cu numărul 1 (pagina de titlu) şi încheind cu numărul ultimei pagini a bibliografiei.

Evaluarea rapoartelor de cercetare se realizează de către o comisie de îndrumare constituită la nivelul domeniului, alcătuită din minim 3 membri, având drept președinte conducătorul de doctorat al studentului evaluat. Un raport de cercetare este considerat a fi susținut dacă studentul doctorand a obținut minim calificativul „suficient” / „satisfăcător”.

Doctoranzii trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

  • Participarea la minim două conferințe academice (trei pentru domeniul Management), unde vor fi prezentate rezultate ale cercetării doctorale în domeniul ales. La finalul stagiului se vor prezenta la Biroul Doctorate dovezi ale participării în calitate de speaker (diplome eliberate de organizatorii conferințelor; programul evenimentelor);
  • Publicarea a cel puţin două articole (trei pentru domeniul Management) în reviste indexate în baze de date internaţionale (BDI) sau acel puţin două capitole de cărţi în volume publicate la o editură din categoria A1 (edituri cu prestigiu internaţional) sau A2 (edituri cu prestigiu recunoscut), din Anexele la Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 5.110/2018 privind aprobarea standardelor minimale pentru acordarea titlului de doctor; Bazele de date internaţionale (BDI) recunoscute sunt: ISI Web of Science, SCOPUS, EBSCO, ProQuest, CEEOL, Ulrich, ERIH, Index Copernicus, CSA, GESIS, IBSS, SAGE, OVID, ECOLIT, Psychlit, PubMEd, Elsevier, Springerlink, Persee, DOAJ, Jstor, SSRN, REPEC, Informa, Project MUSE şi HEIN Online.

Studenții-doctoranzi sunt rugați ca în procesul de redactare a tezei de doctorat să aibă în vedere prevederile Ghidului privind standardele de calitate în elaborarea tezei de doctorat

Studentul-doctorand predă teza de doctorat în format electronic la secretariatul şcolii doctorale, împreună cu cererea de analiză a similitudinilor şi declaraţia pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat – în vederea realizării analizei de similitudini, teza va fi depusă fără bibliografie;

Școala Doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de C.N.A.T.D.C.U;

Analiza şi interpretarea rezultatului raportului de similitudini sunt realizate de către comisia de îndrumare şi integritate academică. în situaţia în care raportul de similitudini indică nevoia realizării unor modificări la nivelul tezei de doctorat, studentul şi conducătorul de doctorat sunt înştiinţaţi oficial de către şcoala doctorală. După remedierea elementelor sesizat sunt reluate etapele de la punctele 1. și 2.

Teza de doctorat este prezentată în comisia de îndrumare şi integritate academică (presusținere), stabilită la nivelul şcolii doctorale, potrivit regulamentului propriu al IOSUD. După presusţinere, care este publică, conducătorul de doctorat, în conformitate cu recomandarea comisiei şi rezultatele analizei raportului de similitudini, decide asupra depunerii oficiale a tezei şi organizării susţinerii publice;

Referatul de acceptare al conducătorului de doctorat şi acordul membrilor comisiei de îndrumare și integritate se includ în „dosarul de doctorat”; studentul doctorand depune versiunea finală a tezei în format digital la secretariatul şcolii doctorale, împreună cu acceptul de punere în tranparență; Biroul Doctorate certifică îndeplinirea de către doctorand a tuturor obligaţiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;

Teza de doctorat şi anexele sale vor fi disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice, înainte de susţinerea publică, pe platforma naţională gestionată de UEFISCDI, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor. În perioada în care teza este publică pe platforma naţională, orice persoană fizică sau juridică poate formula observaţii cu privire la existenţa unor abateri de la standardele de etică şi deontologie, inclusiv din perspectiva existenţei plagiatului. Dacă după trecerea perioadei de transparență, CSUD validează declanșarea procedurii de susținere publică, se iniţiază procedura de susţinere publică a tezei de doctorat prin stabilirea comisiei de doctorat. În cazul în care CSUD invalidează iniţierea procedurii de susţinere publică a tezei de doctorat, Școala Doctorală primeşte recomandări privind refacerea tezei de doctorat şi eliminarea situaţiilor neconforme cu standardele de etică şi deontologie, iar studentul-doctorand are obligaţia remedierii conţinutului tezei în termen de 3 luni de la comunicarea deciziei de invalidare a susţinerii, cu reluarea procedurii de punere în transparenţă a lucrării;

După finalizarea perioadei de transparență și obținerea avizului CSUD, dosarul de susținere publică se depune în mod oficial la Biroul Doctorate cu minimum 25 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere;

Școala Doctorală întocmeşte şi afişează anunţul pentru susţinerea publică cu cel puţin 25 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere. Acesta va include în mod obligatoriu data, locaţia şi ora de susţinere, conducătorul sau conducătorii de doctorat, precum şi locul unde textul integral al tezei poate fi consultat în format tipărit. Anunţul susţinerii publice, rezumatul tezei în format electronic, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei de susţinere publică a tezei de doctorat sau link-uri către acestea sunt afişate pe site-ul Școlii Doctorale SNSPA. 

A, DOCUMENTE NECESARE ORGANIZĂRII PRESUSȚINERII TEZEI

  1. cerere de presusținere, avizată de coordonatorul de doctorat (va conține semnăturile în original);
  2. teza de doctorat în format digital (word / pdf) fără bibliografie;
  3. declarația pe proprie răspundere privind asumarea luării la cunoștință a prevederilor art. 174 alin.(4) și art. 259 alin.(1) din Legea Învățământului Superior nr. 199/2023, co-semnată de studentul-doctorand și coordonatorul acestuia (formularul-tip se obține de la Biroul Doctorate);

B. DOCUMENTE NECESARE PENTRU DOSARUL DE PUNERE ÎN TRANSPARENȚĂ (SE VOR DEPUNE ÎNAINTE DE PUNEREA ÎN TRANSPARENȚĂ A TEZEI)

  1. cererea pentru fixarea datei estimate pentru susținerea publică avizată de conducătorul de doctorat și de președintele comisiei de susținere (toate semnăturile vor fi în original; formularul-tip se obține de la Biroul Doctorate);
  2. rezoluția comisiei de îndrumare și integritate, semnată în original de toți membrii comisiei;
  3. avizul comisiei de îndrumare și integritate academică, semnat în original de toți membrii comisiei;
  4. referatul de acceptare al conducătorului de doctorat şi acordul membrilor comisiei de îndrumare şi integritate academică încheiat în urma presusţinerii tezei de doctorat;
  5. declarația privind acceptul de punere în transparență a tezei de doctorat – se va depune cu semnătura în original, odată cu teza și rezumatele acesteia (formularul-tip se obține de la Biroul Doctorate);
  6. acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal (formularul-tip se obține de la Biroul Doctorate);
  7. teza de doctorat și anexele sale (forma revizuită după presusținere), în format electronic (într-un singur document pdf, non-scan) – se va transmite pe mail, în două versiuni – una care să includă bibliografia și una care va exclude bibliografia

 

C. DOCUMENTE NECESARE PENTRU DOSARUL DE ORGANIZARE A SUSȚINERII (SE VOR DEPUNE DUPĂ ÎNCHEIEREA PERIOADEI DE TRANSPARENȚĂ A TEZEI – CU CEL PUȚIN 25 DE ZILE ANTERIOR DATEI STABILITE PENTRU SUSȚINEREA PUBLICĂ)

  1. copie scanată a actului de identitate al studentului-doctorand (pdf via mail);
  2. copie scanată a certificatului de naștere al studentului-doctorand (pdf via mail);
  3. copie scanată a certificatului de căsătorie al studentului-doctorand, dacă este cazul (pdf via mail);
  4. CV-ul studentului doctorand in limbile română si engleză (scan pdf via mail);
  5. copii-scan ale diplomelor de studii (bacalaureat, licență, master; pdf via mail);
  6. cererea pentru fixarea datei de susținere publică a tezei de doctorat, avizată de conducătorul de doctorat și de președintele comisiei de susținere, depusă la secretariatul Școlii Doctorale cu minimum 25 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susținere (formularul-tip se obține la cerere de la Biroul Doctorate);
  7. propunerea conducătorului de doctorat cu privire la componența comisiei de susținere publică (semnată în original):
  8. fișa de lichidare, completată și semnată (formularul-tip se obține la cerere de la Biroul Doctorate);
  9. lista publicațiilor (datată și semnată olograf) rezultate în urma cercetării științifice din programul de studii doctorale,  publicate/acceptate spre publicare (dacă este cazul), și copii scanate ale respectivelor publicații.
    • Pentru domeniile Ştiinţe Administrative, Ştiinţe ale Comunicării, Ştiinţe Politice și Sociologie, sunt obligatorii: publicarea a cel puţin 2 articole în reviste indexate în baze de date internaţionale (BDI) sau a cel puţin două capitole de cărţi în volume publicate la o editură din categoria A1 (edituri cu prestigiu internaţional) sau A2 (edituri cu prestigiu recunoscut), din anexa nr. 25 la Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 5.110/2018 privind aprobarea standardelor minimale pentru acordarea titlului de doctor;
    • Pentru domeniul Management este obligatorie publicarea a minimum 3 articole în reviste ştiinţifice indexate în minimum trei baze de date internaţionale sau cotate Web of Science, din care, la un articol, doctorandul are calitatea de unic autor, prim-autor sau autor corespondent (conform Anexei 27 la Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 5.110/2018 privind aprobarea standardelor minimale pentru acordarea titlului de doctor;);
  10. dovezi ale participării la cel puțin 2 conferințe academice (3 pentru domeniul Management), unde au fost de asemenea prezentate articole (diplome / programul conferințelor, cu mențiunea explicită a participării studentului-doctorand în calitate de prezentator / panelist);
  11. declarația studentului-doctorand privind opțiunile acestuia referitor la publicarea tezei de doctorat (formularul-tip se obține la cerere de la Biroul Doctorate);
  12. declarația privind conformitatea titlului și a traducerii acestuia (formularul-tip se obține la cerere de la Biroul Doctorate);
  13. chitanța aferentă plății taxei de susținere a tezei in cuantum de 3.000 de lei. Plata taxei se face prin virament bancar in contul Scolii Doctorale: RO 66BRDE445SV27447894450
  14. adeverința privind depunerea unui exemplar tipărit al tezei de doctorat la Biblioteca SNSPA (formularul-tip se obține la cerere de la Biroul Doctorate și se prezintă semnat de secretarul Bibilotecii) – se va depune în 3 exemplare;
  15. rezumatul tezei de doctorat in limbile română si engleză (pdf, minim 5-7 pagini fiecare versiune, scan pdf via mail);
  16. Teza de doctorat și anexele sale (forma finală), în format electronic (într-un singur document pdf, non-scan – transmisă atât pe mail Biroului Doctorate, cât și pe CD, la depunerea fizică a dosarului) și în format fizic (tipărit, 2 exemplare, copertate sau spiralate).